Toni Malminen (toim.)

OIKEUS, KIRJASTOT JA KULTTUURI

Oikeus, kirjastot ja kulttuuri
Tekijä: Toni Malminen (toim.); Sakari Wuolijoki (toim.)
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2019)

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 5-8 arkipäivässä (19.08-24.08.2020).
Oikeus, kirjastot ja kulttuurizoom

Yhdysvaltain entisen presidentin Thomas Jeffersonin (1743–1826) mukaan lakimies ilman kirjoja on kuin työmies ilman työkaluja. Silti tiedämme vain vähän suomalaisten lakimiesten kirjastoista.

Oikeuskirjallisuus on murroksessa digitalisaation, lakimiesten erikoistumisen ja akateemisten käytänteiden muuttumisen takia. Nämä muutokset heijastuvat niin julkisiin kuin yksityisiinkin oikeustieteellisiin kirjakokoelmiin. Tässä teoksessa esitellään oikeustieteellisiä kirjastoja, niiden historiaa ja muutostrendejä. Kuvaukset koskevat maamme tärkeimpiä julkisia oikeustieteellisiä kirjastoja, mutta myös lakimiesten yksityisiä kirjastoja.

Kirjastojen ja kirjanomistamisen historian osalta teoksessa on useita uutta tietoa sisältäviä artikkeleita. Kirjassa on lisäksi ensimmäistä kertaa Suomessa esitelty myös lakimiesten yksityiskirjastoja. Useat maamme eturivin oikeustieteilijät ja käytännön oikeuselämässä toimivat lakimiehet kirjoittavat julkaisussa omista kirjakokoelmistaan henkilökohtaisella tavalla. Teoksessa on myös tasavallan presidentin Sauli Niinistön haastattelun perusteella tehty kirjoitus hänen kirjallisista harrastuksistaan ja oikeuskirjallisuutta koskevista kokemuksistaan.

Teos on suomalaisen oikeuskulttuurin vaalimisen ja taltioimisen kannalta keskeinen, mutta se kuvaa myös yleisemminkin kirjanomistamisen ja tieteellisten kirjastojen muutosta. Tästä syystä se sopii lakimieskunnan lisäksi kaikille, jotka ovat kiinnostuneet bibliofiliasta tai ammattikirjallisuuden muutoksista.

Teoksen ovat toimittaneet OTT, asianajaja Toni Malminen ja OTT, lakiasiainjohtaja Sakari Wuolijoki.

SisluC43.pdf