Suomalaiset kirjat

Haullasi löytyi yhteensä 76 tuotetta
Haluatko tarkentaa hakukriteerejä?

Järjestys: Suosituimmat ensin, Aakkosjärjestys, Vuosijärjestys, Viimeksi lisätyt, Viimeksi julkaistut

Väittämistaakka, tuomarin kyselyvelvollisuus ja pakottavaan yksityisoikeudelliseen sääntelyyn perustuvien vaatimusten tutkiminenVÄITTÄMISTAAKKA, TUOMARIN KYSELYVELVOLLISUUS JA PAKOTTAVAAN YKSITYISOIKEUDELLISEEN SÄÄNTELYYN PERUSTUVIEN VAATIMUSTEN TUTKIMINEN
Tekijä: Jari Vaitoja
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2014)
Juhlajulkaisu Tauno Tirkkosen 70-vuotisjuhlapäivänä 2.8.1968JUHLAJULKAISU TAUNO TIRKKOSEN 70-VUOTISJUHLAPÄIVÄNÄ 2.8.1968
Tekijä: Tauno Ellilä; Jouko Halila; Jorma S. Aalto (toim.)
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1968)
Panttioikeus osakkeeseen: Toinen osaPANTTIOIKEUS OSAKKEESEEN: TOINEN OSA
Tekijä: Erkki Havansi
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1981)
KonserniKONSERNI
Tekijä: Pauli Koski
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1977)
Syyllisyys muuttuvana käsitteenäSYYLLISYYS MUUTTUVANA KÄSITTEENÄ
Tekijä: Terttu Utriainen
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1984)
Ulosottorealisoinnista de lege ferendaULOSOTTOREALISOINNISTA DE LEGE FERENDA
Tekijä: Tuula Linna
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1987)
Henkilötodistelu rikosprosessissa (PoD)HENKILÖTODISTELU RIKOSPROSESSISSA (POD)
Tekijä: Pasi Pölönen
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2014)
Sopimus, laki ja vakuutustoimintaSOPIMUS, LAKI JA VAKUUTUSTOIMINTA
Tekijä: Juha Häyhä
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1996)
Kilpailu ja tavaramerkit : Kilpailunrajoituslainsäädännön soveltaminen tavaramerkin yksilöimiin järjestelyihinKILPAILU JA TAVARAMERKIT : KILPAILUNRAJOITUSLAINSÄÄDÄNNÖN SOVELTAMINEN TAVARAMERKIN YKSILÖIMIIN JÄRJESTELYIHIN
Tekijä: Kirsti Rissanen
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1978)
Oikeudesta uittaa puutavaraa : Oikeusdogmaattinen tutkimus puutavaran uitosta kolmessa PohjoismaassaOIKEUDESTA UITTAA PUUTAVARAA : OIKEUSDOGMAATTINEN TUTKIMUS PUUTAVARAN UITOSTA KOLMESSA POHJOISMAASSA
Tekijä: Matti V. Repo
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (1990)

Kirjailija: Jari Vaitoja
Julkaisuvuosi: 2014, 07.11.2014 (lisätietoa)
Tuotesarja: Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja, A-sarja 321

Saatavuusarvio: Pikatoimitus!

KuvausKatso myös
Teoksessa tarkastellaan asianosaisen vetoamisvelvoitteita, tuomarin kyselyvelvollisuutta sekä sitä, kuinka vastuu tosiasiaväitteiden esille tuomisesta jakautuu asianosaisten ja tuomioistuimen kesken silloin, kun oikeusriitaan soveltuisi pakottavaa yksityisoikeudellista sääntelyä. Oikeudenkäynnin sääntöjen näkökulmasta asiaan vaikuttaa asianosaisen väittämistaakka eli velvollisuus erityisellä tavalla vedota niihin tosiasioihin, joiden asianosainen katsoo vaikuttavan hänen edukseen. Väitteiden prekluusiouhka puolestaan asettaa vetoamislausumille ajallisia edellytyksiä. Jos asianosainen ei huomaa vedota riittävän aikaisessa vaiheessa, hän saattaa menettää vetoamisoikeutensa. Nämä asianosaisen kannalta melko raskaat velvoitteet aiheuttavat vaaran oikeudenmenetyksistä, jota on pyritty lieventämään tuomarille asetetun kyselyvelvollisuuden avulla. Vastuuta oikeudenkäyntiaineiston yksilöinneistä saatetaan arvioida pakottavaan sääntelyyn perustuvien vaatimusten kohdalla hieman eri tavalla kuin silloin, kun vaatimukset perustuisivat siviilioikeudellisesti puhtaasti tahdonvaltaisiin normeihin. Pakottavia normeja sisältyy esimerkiksi sopimusten yleisiä sitovuusehtoja asettaviin säännöksiin sekä työoikeudelliseen ja kuluttajaoikeudelliseen sääntelyyn. Pakottavuusvaikutuksia on myös yleisillä kohtuullistamissäännöksillä, kuten oikeustoimilain 36 §:llä tai vahingonkorvauslain 2 luvun 1.2 §:llä. Tutkimuksessa kysytään lisäksi, missä määrin tuomarin tai muiden asianosaistahojen velvoitteiden saatetaan nähdä luovan asianosaiselle menettelyllisiä oikeuksia. Sääntely tutkimuksen kohdealueella on luonteeltaan tavoitteellista ja joustavaa. Se näyttää antavan tuomarille laajalti valtuuksia prosessin kulun ohjaamisessa ja verrattain vaikeasti kontrolloitavissa olevaa harkintavaltaa. Vaikka tuomarilla sanotaan olevan kyselyvelvollisuus, ei ole varmaa, että asianosaisella on käytettävissään tehokkaita oikeussuojakeinoja, jos kyselytoimet laiminlyödään. Toisaalta edes vetoamisvelvoitteen täsmällisestä sisällöstä tai vetoamisoikeuden menettämisen edellytyksistä ei helposti voida saavuttaa yksiselitteistä käsitystä. Nämäkin voivat jäädä tuomarin yllättävän vapaan harkinnan varaan. Tutkimuksessa pyritään hahmottelemaan, mitä konkreettisia oikeuksia ja velvollisuuksia asiaan osallisille eri tilanteissa aiheutuu.

Asiasanat: tuomioistuimet siviiliprosessi oikeudenkäynti velvoitteet velvollisuudet oikeudet yksityisoikeus tuomarit asianosaiset todistelu todistustaakka prosessioikeus oikeusperiaatteet
Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat