SOPIMUS, KOMPETENSSI JA KOLMAS : VARALLISUUSOIKEUDELLINEN TUTKIMUS NEGATIVE PLEDGE -LAUSEKKEIDEN SIVULLISSITOVUUDESTA

Tekijä: Eva Tammi-Salminen
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2016)

Pehmeäkantinen kirja
Painos:
Näköisp.

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 5-8 arkipäivässä (10.06-15.06.2020).
Sopimus, kompetenssi ja kolmas : varallisuusoikeudellinen tutkimus negative pledge -lausekkeiden sivullissitovuudestazoom

Yhtiörahoituksessa käytetään ns. negative pledge -sitoumuksia, joilla luotonsaaja pidättäytyy luotonantajan asemaa heikentävistä panttaus- tai luovutustoimista. Tutkimuksessa selvitetään tällaisten sitoumusten oikeusvaikutuksia sivullisiin, ennen kaikkea panttaustoimia rajoittavan ehdon sitovuutta myöhempiä pantinsaajia kohtaan. Vastaus tähän kysymykseen viime kädessä ratkaisee sitoumusten käyttökelpoisuuden luotonantajan turvana. Tutkimuksessa kysymystä lähestytään varallisuusoikeuden yleisten oppien ja erilaisten oikeuspoliittisten näkökohtien pohjalta. Luotonantajan esineoikeudellisen suojan lisäksi tutkimuksessa käsitellään sitä täydentäviä oikeussuojakeinoja, kuten luotonantajan mahdollisuutta vedota suojakseen hyvän tavan vastaisen menettelyn ja oikeuden väärinkäytön kieltoon liittyviin periaatteisiin, saada vahingonkorvausta kolmannelta tai kohdistaa tähän takaisinsaantivaatimus. Tutkimuksessa esitetään myös näkökohtia säädettävän lain kannalta.

Näköispainos v. 2001 julkaistusta teoksesta. Toimitusaika 1-2 viikkoa.

Asiasanat: esineoikeus varallisuusoikeus sopimusoikeus pantit panttaus luotot sopimukset vakuudet sivullissuoja