OIKEUSKULTTUURIN EUROOPPALAISTUMINEN : IHMISOIKEUKSIEN MURROKSESTA KANSAINVÄLISEEN VUOROVAIKUTUKSEEN

Tekijä: Tuuli Heinonen; Juha Lavapuro (toim.)
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2012)

Pehmeäkantinen kirja

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 7-10 arkipäivässä (08.06-11.06.2020).
Oikeuskulttuurin eurooppalaistuminen : Ihmisoikeuksien murroksesta kansainväliseen vuorovaikutukseenzoom

Vuonna 2010 tuli kuluneeksi 20 vuotta Euroopan ihmisoikeussopimuksen voimaantulosta, 15 vuotta EU-jäsenyyden alkamisesta ja perusoikeusuudistuksesta sekä 10 vuotta perustuslain kokonaisuudistuksesta. Ajanjakso on vaikuttanut suomalaisen oikeusajattelun perusteisiin poikkeuksellisen syvällisesti. Jo muutoksen merkittävyys pakottaa arvioimaan tarkemmin kansallisen oikeuden nykytilaa, reflektoimaan aikaisempien muutosten toteutumista ja katsomaan tulevaisuuteen: Mikä on ollut kansainvälistymiskehityksen merkitys suomalaiselle oikeudelliselle identiteetille ja kansalliselle perustuslakikäsitykselle? Onko kansallisella perusoikeusjärjestelmällä tulevaisuutta? Teoksen kokoava teema on vuorovaikutus. Kansallista oikeutta tarkastellaan erityisesti oikeusjärjestysten päällekkäisyyden, dialogisuuden ja eri institutionaalisten toimijoiden välisten suhteiden näkökulmasta. Teoksen kirjoittajat ovat suomalaisen oikeuskulttuurin muutosta läheltä seuranneita tutkijoita, instituutioiden edustajia ja muutoksen tekijöitä.

Sis__llysluetteloE23.pdf

Asiasanat: oikeuskulttuuri kansainvälistyminen eurooppalaistuminen perusoikeudet ihmisoikeudet Euroopan-ihmisoikeussopimus EU-oikeus perustuslait uudistukset perustuslainmukaisuus valtiosääntöoikeus oikeuslähteet oikeusjärjestys eduskunnan-oikeusasiamiehet