TOIMINTAOIKEUDET JA TYÖTAISTELUVAPAUS : VALTIOSÄÄNTÖOIKEUDELLINEN TUTKIMUS POLIITTISISTA PERUSOIKEUKSISTA JA TYÖTAISTELUVAPAUDES

Tekijä: Kalevi Hölttä
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2012)

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 7-10 arkipäivässä (08.06-11.06.2020).
Toimintaoikeudet ja työtaisteluvapaus : Valtiosääntöoikeudellinen tutkimus poliittisista perusoikeuksista ja työtaisteluvapaudeszoom

Tässä tutkimuksessa työtaisteluun avataan valtiosääntöoikeudellinen näkökulma. Se tarkoittaa enemmänkin työtaisteluvapauden kuin -oikeuden systematisointia. Työtaisteluvapaus on tässä yhteydessä osa yleistä toimintavapautta muiden perusoikeuksien rinnalla ja lomassa. Tutkimuksessa päädytään yleisen työtaisteluvapauden käsitteeseen, joka on demokraattisessa oikeusvaltiossa ilmaus pääsäännöstä. Työtaisteluvapaus yleisenä toimintavapautena ulottuu myös poliittiseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen. Työtaisteluvapaudella on myös sananvapauteen ja perustuslaissa taattuun yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvä ulottuvuutensa. Tutkimus jakautuu yleiseen toimintaoikeuksia koskevaan osaan ja erityisesti työtaisteluvapautta koskevaan osaan. Edellisessä käsitellään poliittisia perusoikeuksia, kuten sananvapautta, yhdistymisvapautta ja ennen kaikkea kokoontumis- ja mielenosoitusvapautta. Näiden rajoituksia käsiteltäessä esitetään tulkintasuosituksia sekä arvioidaan viranomaisten, etenkin poliisin toimintaa perusoikeuksien rajoittamisessa. Jälkimmäinen osa keskittyy työtaisteluvapauteen ja sen rajoitusedellytyksiin demokratian oloissa.

Asiasanat: valtiosääntöoikeus työoikeus lakko-oikeus työtaistelu perusoikeudet sananvapaus yhdistymisvapaus mielenosoitusvapaus kokoontumisvapaus