MAAKAASUPUTKISTON PROJEKTIRAHOITUS: RAHOITUS- JA VAKUUSOIKEUDELLINEN TUTKIMUS MAAKAASUPUTKISTON PROJEKTIRAHOITUKSESTA

Tekijä: Laura Huomo
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2013)

2013, 15.04.2013 (lisätietoa)

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 5-8 arkipäivässä (10.06-15.06.2020).
Maakaasuputkiston projektirahoitus: Rahoitus- ja vakuusoikeudellinen tutkimus maakaasuputkiston projektirahoituksestazoom

Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisin oikeudellisin instrumentein Suomeen olisi luotavissa maakaasumarkkinat rakentamalla toinen maakaasuputki Norjasta Suomeen. Lisäksi pohditaan, miten rahoitus- ja vakuusoikeuden yleisiä oppeja ja niiden mahdollistamia oikeudellisia instrumentteja voitaisiin hyödyntää siten, että projektin rahoittava pankkikonsortio saisi lainalleen kattavat vakuudet. Tutkimuksessa tehdään perusteltuja ehdotuksia lainsäätäjälle sellaisten vakuusoikeudellisten instrumenttien räätälöimiseksi, joilla voitaisiin lisätä kansainvälisten rahoittajien kiinnostusta Suomessa sijaitseviin rahoitushankkeisiin ja helpottaa rahoituksen saatavuutta paljon pääomaa vaativille hankkeille.

Asiasanat: esineoikeus rahoitusoikeus vakuusoikeus varallisuusoikeus maakaasu maakaasuputki markkinat