Täytäntöönpanointressi yrityssaneerauksessa :  Insolvenssioikeudellinen tutkimus saneerausvelkojan oikeusaseman perusteistaTÄYTÄNTÖÖNPANOINTRESSI YRITYSSANEERAUKSESSA : INSOLVENSSIOIKEUDELLINEN TUTKIMUS SANEERAUSVELKOJAN OIKEUSASEMAN PERUSTEISTA
Tekijä: Tuomas Hupli
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2004)

Kirjailija: Tuomas Hupli
Julkaisuvuosi: 2004 (lisätietoa)
Tuotesarja: Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja, A-sarja 253

Saatavuusarvio: Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 6-9 arkipäivässä (25.10-29.10.2019).

Yrityssaneerauksen ensisijaisena tavoitteena on turvata ja toteuttaa velallisyrityksen elvytysmahdollisuudet. Lakiin perustuvan rauhoitusajan kestäessä velkojat eivät voi toteuttaa oikeuksiaan, joiden sisältöönkin kohdistuu samalla epävarmuutta. Näin saneerauslainsäädännön oikeuspoliittinen kärki suuntautuu velkojien välitöntä täytäntöönpanointressiä vastaan. Tutkimuksessa tarkastellaan rauhoitusajan alkamista ja päättymistä sekä määräysvallan jakautumista rauhoitusaikana. Erityistä huomiota kiinnitetään maksukiellon vastaiseen suoritukseen. Tämän jälkeen käsitellään konkurssivertailua sekä konkurssiin siirtymistä saneerausvelkojien oikeussuojan takeina. Teos on ensimmäinen rauhoitusaikaa ja konkurssivertailua koskeva perustutkimus Suomessa. Suomessa ei ole käyty keskustelua niistä oikeudellisen ajattelun arvosidonnaisista lähtökohdista, jotka väistämättä vaikuttavat insolvenssioikeudellisiin perusnäkemyksiin ja jotka siten myös selittävät saneerauslainsäädännön nopeaa vakiintumista osaksi oikeusjärjestelmäämme.

Asiasanat: esineoikeus prosessioikeus insolvenssioikeus konkurssi yrityssaneeraus täytäntöönpano maksukyvyttömyys velat velkasuhteet
Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat > Tekniikka. Teollisuus. Käsityö. Maa- ja metsätalous kotitalous. Liiketalous. Liikenne > Liiketalous. Markkinointi. Kauppa. Liikenne > Liiketalouden hallinto