PANTTI TAI MUU VAKUUS : VAKUUSOIKEUDEN YLEISISTÄ OPEISTA ERITYISESTI VAKUUSLUOVUTUKSIA JA TAKAISINSAANTILAIN 14 §:N SOVELTAMISAL

Pantti tai muu vakuus : Vakuusoikeuden yleisistä opeista erityisesti vakuusluovutuksia ja takaisinsaantilain 14 §:n soveltamisal
Tekijä: Janne Kaisto
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2006)

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 5-8 arkipäivässä (10.06-15.06.2020).

Teoksessa hahmotellaan yksityiskohtaisesti vakuusjärjestelylle ominaisia piirteitä. Huomiota kiinnitetään etenkin perinteisen vakuustarkoituksen merkitykseen. Vaikka päähuomio on vakuusluovutuksissa, teos on toisaalta systemaattinen perusesitys vakuusoikeuden yleisistä opeista. Käsitteellis-systemaattisten pohdintojen ohella keskeisellä sijalla ovat oikeustoimilain 37 §:n tulkinta, yleinen velkojasuoja ja vakuuden peräyttämiseen liittyvät kysymykset. Teoksessa käsitellään lisäksi mm. hallinnointiluovutuksia, keinotekoisia varallisuusjärjestelyjä ulosotossa ja tavallisen velkakirjan ansaitsemisen merkitystä. Omana kokonaisuutenaan käsitellään factoringin toteuttamista kaupan muodossa.

Asiasanat: esineoikeus takaisinsaanti konkurssi lainsäädäntö saamisoikeus panttaus pantit vakuudet velkasuhteet velkakirjat
Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat > Yhteiskunta > Oikeustiede > Siviili- ja kauppaoikeus > Esine- ja velvoiteoikeus