TERVEYS IHMISOIKEUSKYSYMYKSENÄ

Terveys ihmisoikeuskysymyksenäTERVEYS IHMISOIKEUSKYSYMYKSENÄ
Tekijä: Liisa Nieminen
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2015)

Kirjailija: Liisa Nieminen
Asu: Pehmeäkantinen kirja
Julkaisuvuosi: 2015, 11.12.2015 (lisätietoa)
Tuotesarja: Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja, E-sarja 28

Terveys ihmisoikeuskysymyksenä

Saatavuusarvio: Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 5-8 arkipäivässä (29.08-03.09.2019).

Terveys ja ihmisoikeudet liittyvät monin tavoin yhteen, samoin lääketiede ja ihmisoikeudet. Yhteys tuli näkyviin ensimmäisen kerran toisen maailmansodan jälkeen hyväksytyssä YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa. Eettisenä normistona vuonna 1964 Maailman lääkäriliitossa laaditulla Helsingin julistuksella on myös ollut suuri vaikutus ihmisoikeuksien suojaan lääketiedettä koskevissa asioissa. Monissa YK:n ihmisoikeussopimuksissa on terveyteen liittyviä säännöksiä. Myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen useilla artikloilla on merkitystä terveyttä koskevissa asioissa, ja sen lisäksi on hyväksytty lääketiedettä ja terveyttä koskeva biolääketiedesopimus. EU-oikeudessa käsitellään entistä enemmän terveyteen liittyviä asioita etenkin sen jälkeen, kun potilaiden liikkuvuutta koskeva potilasdirektiivi tuli voimaan. EU:n perusoikeuskirjan tulkinnasta lääketiedettä koskevissa asioissa on annettu merkittäviä unionin tuomioistuimen päätöksiä. Lääketieteen kehitys vaatii oikeudelta joustavuutta, jottei siitä muodostu tieteen kehityksen jarrua. Oikeudella asetetaan kuitenkin joitakin ehdottomia rajoja, esimerkiksi kieltämällä ihmisen kloonaus. Etenkin ihmisoikeustuomioistuimen tulkintakäytäntö on ”elänyt” ajan mittaan, mutta aina se ei ole reagoinut tieteen kehitykseen tarpeeksi nopeasti. Suomessa ei näitä kysymyksiä ole käsitelty tutkimuksessa aiemmin, joten tämä kirja on alan ensimmäinen suomalainen yleisesitys. Kirjassa käsitellään laajasti eri ihmisoikeussopimusten tulkintakäytäntöä terveyttä ja lääketiedettä koskevissa asioissa. Kirja on tarkoitettu lääkintä- ja bio-oikeuden oppikirjaksi, mutta sillä on myös käyttöä lakimiesten ja terveydenhuollon henkilöstön keskuudessa. Kirjoittaja on lääkintä- ja bio-oikeuden yliopistonlehtori ja valtiosääntöoikeuden dosentti Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa.

Asiasanat: terveys lääketiede biolääketiede ihmisoikeudet ihmisoikeuspolitiikka perusoikeudet universaalisuus
Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat > Luonnontieteet. Matematiikka. Lääketiede > Lääketiede. Terveydenhoito > Yleinen terveydenhoito