RAKENNUSOIKEUDEN SÄÄNTELY : TUTKIMUS KUNNAN KAAVOITUSTEHTÄVÄSTÄ JA RAKENTAMISEN EDELLYTYKSISTÄ MAANOMISTAJAN OIKEUSASEMAA SILMÄL

Tekijä: Martti Häkkänen

Katso myös

Oikeus rakentaa : tutkimus suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamispäätöksenteosta maankäyttö- ja rakennuslain järjestelmässä
Tekijä: Aleksi Heinilä
Oikeudenkäyntikulut ja kohtuullisuus
Tekijä: Satu Saarensola
Avunannon rangaistavuuden edellytykset
Tekijä: Lauri Luoto
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2018)
Juhlajulkaisu Risto Nuolimaa 1948-2/6-2018
Tekijä: Jukka Mähönen (toim.); Pasi Pölönen (toim.); Veikko Vahtera (toim.)
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2018)

Arvostelut:
Painos:
1. p.

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 7-10 arkipäivässä (09.06-12.06.2020).
Rakennusoikeuden sääntely : tutkimus kunnan kaavoitustehtävästä ja rakentamisen edellytyksistä maanomistajan oikeusasemaa silmälzoom

Rakennusoikeuden sääntely: Tutkimus kunnan kaavoitustehtävästä ja rakentamisen edellytyksistä maanomistajan oikeusasemaa silmällä pitäen (A 334)

Teoksen keskeiset kysymykset koskevat sitä, millä edellytyksin maata voidaan käyttää rakentamiseen sekä millä tavoin oikeus rakentamiseen vaikuttaa erityi­sesti kunnan ja maanomistajan välisiin oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Voimassa olevan oikeuden tarkastelussa korostuu rakennus- ja kiinteistölainsäädännön historian, lainvalmistelun sekä taloudellisen argumentaation merkitys.

Esillä ovat kaavoituksen ja rakentamisen keskeiset käsitteet kuten kunnan kaavoitusmonopoli ja rakennusoikeus, joiden sisältöä tarkastellaan aineellisoi­keudellisen sääntelyn valossa. Teoksessa tarkastellaan sitä, miksi rakentamista ylipäänsä rajoitetaan sekä miten tätä toteutetaan maankäytön ja rakentamisen sääntelyjärjestelmällä. Keskeisessä asemassa ovat tällöin kunnan kaavoitusteh­tävä, rakentamisen edellytykset ja maanomistajan oikeusasema.

Toisaalta tarkastellaan sitä, missä määrin rakennusoikeudesta voidaan sopia kunnan ja yksityisten kesken, millaisia maksuja rakentamiseen kytkeytyy sekä milloin rakentamisen estymisestä tulee suorittaa maanomistajalle korvausta. Lisäksi arvioidaan kunnan harjoittaman maapolitiikan merkitystä rakennusoi­keuden kannalta sekä kysymystä maanomistajan kaavoitusoikeudesta de lege ferenda.

Teoksessa annetaan systemaattinen kokonaiskuva rakennusoikeuden sään­telystä silmällä pitäen maanomistajan oikeusasemaa ja muodostetaan aihetta koskevat yleiset opit.

Asiasanat: esineoikeus rakennusoikeus kaavoitus