Työsuhteista työtä vai työtoimintaa? : Tutkimus vajaakuntoisen tekemän työn oikeudellisesta luonteestaTYÖSUHTEISTA TYÖTÄ VAI TYÖTOIMINTAA? : TUTKIMUS VAJAAKUNTOISEN TEKEMÄN TYÖN OIKEUDELLISESTA LUONTEESTA
Tekijä: Jaana Paanetoja
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2013)

Kirjailija: Jaana Paanetoja
Julkaisuvuosi: 2013 (lisätietoa)
Tuotesarja: Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja, A-sarja 316

Saatavuusarvio: Pikatoimitus!

Sosiaalihuollon asiakkaalle voidaan järjestää ns. työtoimintaa joko sosiaalihuoltolakiin tai kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin perustuvana palveluna. Työtoimintaa tarjotaan myös yksityisesti ilman järjestämistä koskevaa säädöspohjaa. Työtoimintaan osallistutaan yleensä työ- ja toimintakeskuksissa mutta myös niiden ulkopuolella avointen työmarkkinoiden työpaikoilla. Työtoiminnan oikeudellinen luonne ei kaikissa tapauksissa ole selvä. Tutkimuksessa selvitetään, miten työsuhteen ja sen ulkopuolelle jäävän muun kuin itsenäisen yrittäjätyön rajanveto ratkaistaan, ja voiko työtoiminnassa olla kysymys työsuhteesta. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti kehitysvammalain mukaan järjestettävä työtoiminta ja mielenterveysyhdistysten jäsenilleen järjestämä työtoiminta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sosiaalihuoltolaissa säädettyä työsuhteista työtä ja ei-työsuhteiseksi säädettyä työtoimintaa sekä niiden eroa työsopimuslaissa tarkoitettuun työsuhteiseen työhön. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat tuetun työllistymisen malliin ja siirtymätyöhön liittyvät työoikeudelliset erityispiirteet. Työtoiminta tarjoaa tilaisuuden tarkastella työoikeuden yleisten oppien peruskysymystä eli työntekijäaseman määrittymistä uudenlaisesta näkökulmasta. Teoksessa arvioidaan työsuhteen yksittäisten tunnusmerkkien sisältöä ja riittävyyttä sekä niiden mahdollista täydentämisen tarvetta. Kokonaisarvioinnin sisältö ja merkitys ovat myös tarkastelun kohteina. Lisäksi selvitetään, mitä työoikeudellisen suojan kohteena olevalla työllä tarkoitetaan ja miten työsuhteen ja tavanomaisen harrastustoiminnan välinen raja määritellään. Tutkimuksessa arvioidaan myös mahdollisuuksia säätää työsuhteen tunnusmerkit täyttävä työ työsopimuslain soveltamisalan ulkopuolelle. Teorian ohella kirjassa on paljon käytännön työssä hyödynnettävää tietoa.

Asiasanat: työoikeus työtoiminta työsuhde sosiaalihuoltolaki työntekijä työsuhde kehitysvammalaki
Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat > Yhteiskunta > Oikeustiede > Julkis- ja hallinto-oikeus > Sosiaalioikeus