YKSITYISYYDEN SUOJA SOSIAALIHUOLLOSSA

Yksityisyyden suoja sosiaalihuollossa
Tekijä: Sirpa Posio
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2008)

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 7-10 arkipäivässä (08.06-11.06.2020).
Yksityisyyden suoja sosiaalihuollossazoom

Teoksessa selvitetään sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksia ja asemaa, ennen kaikkea asiakkaan yksityisyyden suojaa sekä suojan sisältöä, tarkoitusta, rajoja ja rajoituksia. Tutkimuksellinen näkökulma liittyy lähinnä eri intressitahojen oikeusasemaan: yhtäältä on kyse asiakkaan mahdollisuudesta säilyttää yksityisyytensä, toisaalta taas viranomaisten hallussa olevien tietojen julkisuudesta ja julkisten tietojen tiedonsaantioikeuden kautta myös sananvapaudesta. Teoksessa selvitetään, miten sosiaalihuollon asiakkaan ja viranomaisten informaation käsittelyyn liittyvät yhteiskunnalliset ja oikeudelliset muutokset ovat vaikuttaneet sosiaalihuollon toimintaympäristöön ja erityisesti sosiaalihuollon asiakkaan asemaan ja oikeuksiin. Tarkoituksena on ollut rakentaa normatiivisia argumentteja käyttäen sosiaalihuollossa noudatettava punnintamalli akselilla yksityisyys–julkisuus. Lähtökohtakohtana on ollut se, että sosiaalihuollon päätöksenteon tulee olla oikeudenmukaista, yhdenvertaista, johdonmukaista ja ristiriidatonta. Punnintamalli on tarkoitettu auttamaan sosiaalihuollon päätöksentekoa yksityisyyden suojaa ja julkisuusperiaatetta koskevissa epävarmuustilanteissa. Teos on hyödyksi kaikille, jotka toimivat sosiaalihuollon asiakkaiden parissa ja tekevät päätöksiä heidän asemastaan ja oikeuksistaan.

Asiasanat: hallinto-oikeus yksilönsuoja tietosuoja sosiaalihuolto yksityisyys salassapitovelvollisuus tiedonsaanti julkisuus perusoikeudet lainsäädäntö henkilötietolaki laki-viranomaisten-toiminnan-julkisuudesta laki-sosiaalihuollon-asiakkaan-asemasta-ja-oikeuksista