PERUSTUSLAIN AUKTORITATIIVINEN TULKINTA (POD)

Perustuslain auktoritatiivinen tulkinta (POD)
Tekijä: Veli-Pekka Hautamäki
Kustantaja: Suomalainen Lakimiesyhdistys (2016)

Pehmeäkantinen kirja
Painos:
Näköisp.

Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 7-10 arkipäivässä (08.06-11.06.2020).
Perustuslain auktoritatiivinen tulkinta (POD)zoom

Perustuslain hierarkkinen ylemmänasteisuus muuhun lainsäädäntöön nähden aiheuttaa useimmissa valtiosääntöjärjestelmissä rajoitteita perustuslain tulkinnalle: kenen tahansa tekemille perustuslain tulkinnoille ei voida antaa painoarvoa – perustuslain tulkintaa suorittavilla tahoilla tulee olla auktoriteettia tulkintojensa takana. Usein tällainen auktoriteettistatus on annettu erityiselle valtiosääntötuomioistuimelle, joskin käytännöt vaihtelevat. Tutkimuksessa tarkastellaan perustuslain auktoritatiivista tulkintaa oikeusvertailun menetelmin vertailumaina Suomi ja Norja. Tutkimus on maavertailu, joka hyödyntää valtiosääntö- ja tulkintateoriaa. Sekä Suomen että Norjan osalta on osoitettavissa erilaisia auktoriteetteja perustuslain tulkinnan suhteen, mutta kummassakin maassa auktoritatiivisimman perustuslain tulkitsijan aseman voi sanoa keskittyneen yhdelle instituutiolle: Suomessa eduskunnan perustuslakivaliokunnalle ja Norjassa korkeimmalle oikeudelle. Mainittuja auktoritatiivisimpia perustuslain tulkitsijoita tarkastellaan historiallisessa kontekstissa, niiden toimivaltaan, tehtäviin ja kokoonpanoon liittyvissä seikoissa, sekä niiden tulkintakäytännön osalta. Tutkimuksen tuloksena syntyy kuva kahdesta perustehtäviltään erilaisesta orgaanista, joilla kuitenkin on sama funktionaalinen tehtävä perustuslain auktoritatiivisena tulkitsijana ja normihierarkian ylläpitäjänä.

Näköispainos v. 2002 julkaistusta teoksesta. Toimitusaika 1-2 viikkoa.

Asiasanat: valtiosääntöoikeus oikeusvertailu vertaileva-oikeustiede oikeushistoria valtiosäännöt perustuslait tulkinta laintulkinta perustuslainmukaisuus oikeusjärjestelmät